Det goda exemplet

Jag tror på det goda exemplet, jag tror på det goda samtalet. Jag tror dessvärre att det är alldeles för ont om goda samtal och goda exempel. Jag tror att vi ständigt översköljs av information om hur svårt det är att vara homosexuell, hur svårt det är att öppen om att man är homosexuell och hur svårt det är att vara öppen om sin homosexualitet till exempel på jobbet. Jag förnekar inte att dessa exempel äger giltighet, jag har full respekt för dessa upplevelser och tvivlar inte på att det kan vara svårt att komma ut. Men… det är min övertygelse att vi behöver fler goda exempel, det är min övertygelse att man får vad man ger, det är min övertygelse att man får vad man förväntar sig.

Den första arbetsplats jag kom ut på var McDonalds när jag var 20 år. Trots att jag inte hade ambitioner att bli ansvarig så blev jag skiftledare, min homosexualitet var aldrig ett hinder. När jag var 29 flyttade jag från Borås till Östersund där jag sökte arbete på Dressmann. Under intervjun fick jag frågan varför jag flyttat till Östersund, mitt svar var att min pojkvän F bodde där och att det var därför jag flyttat dit. Jag fick arbete på Dressmann och min homosexualitet var aldrig ett hinder på något sätt. När jag var 30 gick jag och min pojkvän F skilda vägar och jag bestämde mig för att flytta tillbaka till Borås igen där jag sökte arbete på ICA. Även under denna intervju fick jag frågan varför jag valde att flytta, denna gång till Borås, jag svarade att min relation med F tagit slut. Jag fick arbete på ICA, min homosexualitet var aldrig ett hinder. Efter ett tag blev jag kassaledare, sedan vice kassachef och idag är jag kassachef. Min öppenhet om att jag är homosexuell har inte varit ett hinder för mig. Att jag är homosexuell är inget som jag döljer och jag väljer att hantera min öppenhet kring min homosexualitet med humor, självdistans och öppenhet.

Att berätta att man är homosexuell handlar inte om att berätta om sitt sexliv. Att man som heterosexuell berättar om sin man, eller sin fru vid fikabordet betyder ju inte att man berättar ingående om vad man gör i sängen. Men man berättar faktiskt om sin sexuella läggning. Allt handlar om att kunna vara öppen med sin person och sitt liv. Saker som alla tar för givet.

Många homosexuella döljer sin läggning. En vanlig anledning är att de upplever att omgivningen inte tillåter att de är öppna. De är rädda för att bli utfrysta, att det ska pratas bakom ryggen eller att deras karriär ska vara slut. Men man får inte glömma att det finns goda exempel, jag hoppas att min historia kan var ett gott exempel.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback