Normer på en arbetsplats

Normer på en arbetsplats

Har funderat en del på heteronormativitet och diskuterat det med arbetskompis S. Lite funderingar kring hur man påverkas av heteronormativitet, hur man själv använder ett språk som är heteronormativt och där man utgår från att alla är hop med någon av motsatt kön. Hur kan man genom sitt språk påverka andra? Hur kan man genom sina ordval bli mer öppen och inkluderande? Vi kom båda fram till att heteronormativitet är ett bra ord som sätter ord på något vi funderat på. Det känns som att vi bara snuddat vid ett seriöst samtal som kräver mer tid än under korta möten mellan hyllorna på ICA, uppskattar dessa samtal med S.

 

Känner dock en viss tillfredställelse i att jag, genom att vara öppen om min homosexualitet, ifrågasätter heterosexualitet som norm. Genom att jag är avdelningschef och därigenom medverkar i såväl anställningsintervjuer som planering av butikens utveckling och personalens utbildning i kundrelationer, tar jag del i dessa processer med mina erfarenheter tankar och åsikter. Och där det faktum att jag är homosexuell oundvikligen påverkar och gör intryck på de normer som sätts på min arbetsplats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback